RADY PEDAGOGICZNEJ
Podstawa prawna:
1. art. 40, 41, 42, 43, 44 ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.),
2. Statut Miejskiego Przedszkola Integracyjnego nr 6.
I. Postanowienia wstępne
§ 1.
1. Regulamin określa cele, zadania i organizację rady pedagogicznej w Miejskim Przedszkolu Integracyjnym nr 6 im. Janusza Korczaka w Kołobrzegu.
2. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
3. Rada pedagogiczna w formie uchwał zatwierdza, opiniuje i wnioskuje w sprawach związanych z bieżącą działalnością dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i organizacją placówki.
4. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
II. Skład i struktura rady pedagogicznej
§ 2.
1. W skład rady wchodzą:
a) dyrektor jako przewodniczący
b) wicedyrektor, nauczyciele jako członkowie
§ 3.
1. W zebraniach rady lub w określonych punktach porządku tych zebrań mogą uczestniczyć z głosem doradczym zaproszeni przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady, goście:
a) doradca metodyczny,
b) przedstawiciel poradni zdrowia, psychologiczno- pedagogicznej terapeutycznej, itp.
c) przedstawiciele organizacji, stowarzyszeń lub fundacji zajmujących się dziećmi, lub organizacji związkowych,
d) przedstawiciele rodziców danej grupy dziecięcej lub rady rodziców,
e) przedstawiciele organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny,
f) pracownicy administracyjni i obsługowi placówki,
g) inne osoby, jeśli rada uzna ich obecność za celową lub potrzebną
§ 4.
1. Rada pedagogiczna jest organem współkierującym placówką, mającym na celu:
a) dbanie o jakość placówki poprzez: tworzenie koncepcji pracy pedagogicznej przedszkola, współdecydowanie o kierunku rozwoju oraz aktywny udział w mierzeniu jakości pracy placówki,
b) wspomaganie rodziny w wychowywaniu dziecka i upowszechnianie wiedzy o rozwoju dziecka.
§ 5.
1. Do kompetencji stanowiących rady należy:
a) opracowywanie i zatwierdzanie planów pracy przedszkola,
b) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców,
c) podejmowanie uchwał w sprawie zestawu programów wychowania przedszkolnego, programu profilaktyki i programu wychowawczego, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców,
d) ustalanie planu doskonalenia zawodowego nauczycieli,
e) przygotowywanie projektu zmian do statutu,
f) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy przedszkolaków, za wyjątkiem dzieci realizujących roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.
§ 6.
1. Rada opiniuje:
a) organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć,
b) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
c) propozycje dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
d) projekt planu finansowego w ramach budżetu i dochodów własnych.
§ 7.
1. Rada wnioskuje w sprawach:
a) doskonalenia organizacji pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
b) oceny pracy nauczyciela,
c) dotyczących odwołania nauczyciela z funkcji wicedyrektora i dyrektora.
§ 8.
IV. Prawa i obowiązki przewodniczącego i członków rady
1. Przewodniczący Rady jest zobowiązany do:
a) prowadzenia i przygotowywania zebrań Rady,
b) powiadamiania wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z zatwierdzonym przez Radę terminarzem jej spotkań. Termin zwołania rady pedagogicznej powinien być podany co najmniej na tydzień przed wyznaczonym terminem zebrania. W przypadku zebrania nadzwyczajnego tygodniowy termie nie musi być przestrzegany.
c) tworzenie atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich członków Rady w podnoszeniu poziomu pracy przedszkola,
d) dbanie o autorytet Rady Pedagogicznej, ochronę praw i godności nauczycieli, przedstawianie nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólnych wniosków wynikających ze sprawowania nadzoru pedagogicznego,
e) realizacji uchwał rady,
f) oddziaływania na postawę nauczycieli, pobudzania ich do twórczej pracy i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
g) zapoznawania na bieżąco z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego i związanego z działalnością placówki,
h) informowania na bieżąco o działalności placówki i jakości jej pracy.
2. Członkowie rady pedagogicznej zobowiązani są do:
a) współtworzenia atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich członków Rady,
b) czynnego uczestniczenia we wszystkich zebraniach i pracach Rady i jej Komisji, do których zostali powołani oraz w wewnętrznym samokształceniu
c) realizowania uchwał Rady Pedagogicznej,
d) przestrzegania prawa przedszkolnego oraz wewnętrznych zarządzeń i regulaminów,
e) składanie przed Radą sprawozdań z przydzielonych zadań,
f) nie ujawnianie spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci i ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
3. Komisje Rady Pedagogicznej
a) Rada Pedagogiczna może powołać w każdym roku szkolnym, w zależności od potrzeb stałe lub doraźne komisje,
b) działalność komisji stałych lub doraźnych może dotyczyć wybranych zagadnień statutowej działalności pracy przedszkola i pracy nauczycieli,
c) komisje doraźne mogą być powoływane do opracowywania określonych problemów i realizowania zadań wynikających z organizacji pracy przedszkola,
d) pracą komisji kieruje jej przewodniczący powołany przez przewodniczącego Rady,
e) komisja informuje Radę o wynikach swojej pracy, formułując wnioski do zatwierdzenia przez Radę Pedagogiczną.
V. Organizacja pracy
§ 9.
1. Rada wykonuje swoje zadania zgodnie z zatwierdzonymi programami, planami, regulaminami i terminarzem spotkań.
2. Rada obraduje na zebraniach plenarnych, które mogą być organizowane z inicjatywy dyrektora, organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub 1/3 członków rady, przed rozpoczęciem roku szkolnego, w jego połowie i na zakończenie.
3. Nadzwyczajne posiedzenia rady pedagogicznej mogą być organizowane w przypadkach, gdy zachodzi potrzeba uzyskania opinii lub podjęcia uchwały rady pedagogicznej.
4. Pozostałe spotkania odbywają się zgodnie z terminarzem i bieżącymi potrzebami placówki.
5. Zebrania rad pedagogicznych odbywają się po zakończeniu zajęć w placówce.
VI. Tryb podejmowania uchwał
§ 10.
1. Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.
2. Głosowanie nad uchwałą Rady może się odbywać w głosowaniu jawnym lub tajnym.
3. Tryb głosowania nad uchwałą zatwierdza Rada w głosowaniu jawnym.
4. Uchwały Rady obowiązują wszystkich pracowników przedszkola.
5. Dyrektor placówki wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu uchwały niezwłocznie powiadamia organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w porozumieniu z organem prowadzącym, uchyla uchwałę w przypadku stwierdzenia jej niezgodności z prawem.
6. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
7. Podjęte uchwały zamieszczane są w księdze uchwał (rejestr uchwał przechowywany w kancelarii dyrektora) i zawierają: nazwę i numer uchwały, datę uchwały, przedmiot uchwały, podstawę uchwały, część szczegółową treść zawarta w paragrafach) oraz podpis przewodniczącego.
VII. Sposób dokumentowania działalności i posiedzeń
§ 11.
1. Zebrania są protokołowane. Protokół z każdego posiedzenia jest sporządzony w terminie 7 dni i wpisywany do księgi protokołów.
2. Protokół zebrania podpisuje przewodniczący i protokolant wyznaczony na pierwszym w danym roku szkolnym posiedzeniu rady przez przewodniczącego, przy aprobacie rady.
3. Protokół powinien określać datę, godzinę zebrania, listę obecności jej członków, przebieg rady oraz wnioski i uchwały.
4. Wszelkie uwagi i poprawki do treści protokołu wnosi się na najbliższym posiedzeniu rady, po dyskusji i przegłosowaniu.
5. Członkowie Rady zobowiązani są w terminie 10 dni od sporządzeni protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu. Na następnym spotkaniu rada decyduje o wprowadzeniu do protokołu zgłoszonych poprawek.
6. Posiedzenia Rady Pedagogicznej rozpoczyna się od: zatwierdzenia porządku obrad, zapoznania z realizacją uchwał i wniosków oraz wniesienia uwag do protokołu z poprzedniego zebrania.
7. Protokół sporządza protokolant wybrany na początku roku szkolnego, z pośród członków Rady.
8. KSIĘGA PROTOKOŁÓW RADY PEDAGOGICZNEJ jest podstawowym dokumentem Rady Pedagogicznej. Księga protokołów jest opieczętowana, podpisana przez dyrektora i przechowywana w jego gabinecie.
9. Księga protokołów może być udostępniona – tylko na terenie placówki do wglądu wszystkim członkom rady, wyznaczonym przedstawicielom organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny. Innym osobom księga może być udostępniona po podjęciu stosownej uchwały przez radę.
§ 12.
W realizacji swych zadań rada współpracuje z funkcjonującą w placówce Radą Rodziców.
§ 13.
Działalność rady jest zgodna z obowiązującym prawem.
§ 14.
Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.